Vlaamse
Oliecentrale

Waarom een 0W-olie de beste keuze is voor brandstofbesparing en efficiënte smering

5 February, 25

 . 

Waarom altijd een 0W-variant kiezen voor brandstofbesparing en efficiënte smering?

Wat zijn de SAE viscositeits schalen zoals 0w-30, 5w-30, 10w-30, 10w-40, 15w-40, klik dan hier

Het kiezen van een 0W-olie in plaats van een hogere winterviscositeit (zoals 5W, 10W of 15W) heeft belangrijke voordelen als je kijkt naar brandstofbesparing en efficiënte smering. Hier zijn de belangrijkste redenen:

 Snellere smering bij koude starts

  • De meeste motorslijtage (tot 80%) gebeurt tijdens de koude start, wanneer de olie nog niet op bedrijfstemperatuur is.
  • Een 0W-olie is dunner bij lage temperaturen dan een 5W- of 10W-olie, waardoor ze sneller door de motor stroomt en direct alle bewegende delen bereikt.
  • Dit vermindert de mechanische wrijving en dus ook slijtage.

 Minder weerstand bij koude temperaturen → Lagere brandstofconsumptie

  • Bij koude temperaturen moet de olie nog rondgepompt worden. Hoe dikker de olie, hoe meer weerstand dit oplevert voor de oliepomp.
  • Een 0W-olie heeft de laagste viscositeit bij koude starts, waardoor de motor minder energie verbruikt om de olie te circuleren.
  • Dit verlaagt het brandstofverbruik, vooral bij voertuigen die vaak korte ritten maken.

Betere prestaties bij hoge temperaturen

  • Sommige mensen denken dat een dunnere olie minder bescherming biedt bij hoge temperaturen, maar moderne 0W-xx oliën hebben hoge temperatuurstabiliteit.
  • 0W-30, 0W-40 en 0W-20 oliën zijn geformuleerd om ook bij hoge temperaturen voldoende viscositeit te behouden en slijtage te voorkomen.
  • Dit komt door geavanceerde additieven en synthetische basisoliën met een stabiele viscositeitsindex.

Lagere interne wrijving → Hogere efficiëntie

  • Dikkere oliën zorgen voor hydrodynamische weerstand tussen bewegende motoronderdelen.
  • Een 0W-olie met de juiste hoge-temperatuurclassificatie (zoals 0W-20 of 0W-30) zorgt voor minder interne weerstand, wat betekent dat de motor minder energie nodig heeft om te draaien.
  • Dit verhoogt de brandstofefficiëntie en vermindert CO₂-uitstoot.

Ondersteuning van hybride en moderne brandstofbesparende motoren

  • Nieuwere motoren, inclusief hybrides en kleine turbomotoren (downsizing-technologie), zijn ontworpen voor lage-viscositeitsoliën zoals 0W-20 of zelfs 0W-16.
  • Dit helpt om de mechanische efficiëntie te verhogen en de uitstootnormen te halen.
  • Automerken zoals Toyota, Honda, BMW en Mercedes specificeren steeds vaker 0W-xx oliën om brandstofverbruik te verlagen.
  •  

Conclusie

Als je brandstofbesparing en efficiënte smering als prioriteit hebt, is een 0W-olie altijd de beste keuze. De voordelen op een rij:

Snellere smering bij koude starts → Minder slijtage
Lagere viscositeit bij koude temperaturen → Minder energieverlies en lager brandstofverbruik
Goede bescherming bij hoge temperaturen door synthetische technologie
Lagere interne wrijving → Efficiëntere motorwerking en langere levensduur

Wil je nog verder gaan in brandstofbesparing? Dan is 0W-20 of 0W-16 vaak een betere keuze dan een dikkere 0W-40 of 0W-30 maar enkel indien deze voorgeschreven is voor de motor. Maar ook van 15W naar 10W gaan heeft ongeveer dezelfde voordelen als hierboven beschrijven. Heb je hier graag verder advies over, raadplaag dan onze experts of Lubematch

Verder vragen over motorolie?

Neem contact op met onze experts
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn