Vlaamse
Oliecentrale

SAE-viscositeitsklassen

De SAE-schaal (Society of Automotive Engineers) is een classificatiesysteem dat de viscositeit van motor- en transmissieoliën beschrijft. Het helpt gebruikers de juiste olie te kiezen voor hun toepassing op basis van temperatuur- en bedrijfsomstandigheden.

De verschillende viscositeits klasses voor motor olie.

De SAE-schaal is opgedeeld in winterklassen (met een ‘W’) en zomerklassen (zonder ‘W’):

  • Winterklassen (bij lage temperaturen): 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

    • Hoe lager het getal vóór de ‘W’, hoe beter de olie presteert bij koude temperaturen.
    • De ‘W’ staat voor ‘Winter’.
  • Zomerklassen (bij hoge temperaturen): 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60

    • Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie blijft bij bedrijfstemperaturen.

Single-grade vs. Multi-grade olie

  1. Single-grade olie: Heeft slechts één SAE-klasse, bijvoorbeeld SAE 30. Deze oliën worden nog gebruikt in sommige klassieke voertuigen en industriële toepassingen.
  2. Multi-grade olie: Heeft twee SAE-klassen, zoals 5W-40.
    • 5W betekent dat de olie bij koude temperaturen de eigenschappen heeft van een SAE 5W-olie.
    • 40 betekent dat de olie bij bedrijfstemperatuur de viscositeit heeft van een SAE 40-olie.
    • Dit wordt mogelijk gemaakt door viscositeitsindexverbeteraars (polymeren die de olie helpen minder dun te worden bij hoge temperaturen).

Waarom is viscositeit belangrijk?

  • Te dunne olie (lage viscositeit) kan onvoldoende smering bieden, wat leidt tot slijtage.
  • Te dikke olie (hoge viscositeit) kan bij lage temperaturen moeilijk rondgepompt worden, wat startproblemen en verhoogde slijtage veroorzaakt.

Wil je de SAE-viscositeit afstemmen op specifieke toepassingen, zoals landbouw- of industriële voertuigen, dan spelen ook OEM-specificaties (zoals ACEA, API, of fabrikantspecifieke normen) een belangrijke rol.