Vlaamse
Oliecentrale

Het mengen van hydraulische olieën

7 March, 25

 . 

In de agri kan het gebeuren dat hydraulische olie mengt tussen machines

Waarom een efficiënt beheer van diverse tractoren en machines cruciaal is: het gebruik van universele transmissie-hydrauliekolie.

In moderne landbouwbedrijven is het gebruik van een uitgebreid en divers wagenpark van tractoren en aanhangende machines eerder regel dan uitzondering. Van eenvoudige hydraulisch aangedreven werktuigen tot geavanceerde machines met gecombineerde transmissie-hydraulieksystemen: elk apparaat stelt specifieke eisen aan smeermiddelen en hydrauliekoliën. Maar wat gebeurt er als verschillende oliën door elkaar gebruikt worden?

De risico’s van kruiscontaminatie

Tractoren zijn meestal voorzien van STOU (Super Tractor Oil Universal) of UTTO (Universal Tractor Transmission Oil). Deze oliën zijn specifiek samengesteld om verschillende functies te vervullen zoals transmissie, hydrauliek, natte remmen, en in het geval van STOU zelfs motorbescherming. Achterliggende machines of aanhangers worden echter vaak gevuld met standaard hydraulische oliën (zoals HLP of HVLP). Vermenging van deze verschillende soorten olie kan leiden tot ernstige technische problemen.

Waarom ontstaan problemen bij oliemenging?

De grootste oorzaak zit in het verschil in additieven en viscositeit tussen universele tractoroliën en standaard hydraulische oliën:

  • Viscositeit: STOU en UTTO zijn vaak dikker (zoals SAE 10W-30 ongeveer ISO VG 68 of 100 of 10W-40 ongeveer ISO VG 100 of 150), terwijl standaard hydraulische oliën dunner zijn (ISO VG 32, 46 of 68).

  • Wrijvingseigenschappen: Tractoroliën bevatten specifieke additieven voor een optimale werking van natte remmen en transmissiekoppelingen, terwijl hydraulische oliën hier juist niet op afgestemd zijn.

  • Additievenpakket: Tractoroliën beschikken over complexe combinaties van antislijtage, anticorrosie, detergenten en wrijvingsmodificatoren. Hydraulische oliën beperken zich vaak tot antislijtage en anticorrosie.

Gevolgen van kruiscontaminatie

Door menging ontstaat er een onbekende en onstabiele oliesamenstelling, wat kan leiden tot:

  • Problemen met wrijving en slippen: natte remmen en transmissiekoppelingen verliezen hun soepele werking, met slippen, schokkerig schakelen en snellere slijtage tot gevolg.

  • Versnelde slijtage van hydrauliekcomponenten: verkeerde viscositeit leidt tot pomp- en klepslijtage, slechte smering, en een trager reagerend hydraulisch systeem.

  • Vervuiling en schuimvorming: incompatibele additieven kunnen afzettingen veroorzaken, schuimvorming verhogen en warmteafvoer verslechteren.

Op lange termijn betekent dit vaker en duurder onderhoud, vroegtijdige revisie van onderdelen, en verhoogde stilstand tijdens kritieke momenten in het landbouwseizoen.

De oplossing: universele UTTO’s zoals Spirax S4 TXM of Spirax S6 TXME

Het gebruik van hoogwaardige UTTO’s, zoals Spirax S4 TXM en Spirax S6 TXME, voorkomt effectief deze problemen. Deze universele oliën bieden:

  • Compatibiliteit: geschikt voor transmissies, hydraulische systemen, natte remmen en koppelingen.

  • Consistente prestaties: speciale additieven beschermen componenten optimaal en behouden hun viscositeit en stabiliteit onder zware belasting.

  • Vereenvoudigd onderhoud: minder olietypen betekent minder kans op kruiscontaminatie en lagere onderhoudskosten.

Praktische aanbevelingen voor landbouwbedrijven

  • Gebruik zoveel mogelijk één universele olie (UTTO) voor het hele machinepark.

  • Zorg voor duidelijke instructies en labels om ongewenste vermenging te voorkomen.

  • Neem regelmatig oliemonsters om contaminatie snel te detecteren en tijdig te handelen.

Door slim beheer van oliën, zoals de inzet van Spirax UTTO-producten, voorkom je problemen, verleng je de levensduur van je machines en houd je je landbouwbedrijf efficiënt draaiende.

Bestel nu je Spirax S4 TXM of Spirax S6 TXME

Onze webshop heeft voor jou machine park de juiste smeermiddelen

Conclusie

Door bewust te kiezen voor universele transmissie-hydrauliekoliën zoals Spirax S4 TXM of Spirax S6 TXME vermijd je technische problemen, verleng je de levensduur van je landbouwmachines en optimaliseer je de efficiëntie en betrouwbaarheid van je gehele wagenpark. Het resultaat: een zorgeloos onderhoudsbeheer en maximale operationele zekerheid tijdens cruciale momenten in het landbouwseizoen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn