Vlaamse
Oliecentrale

Kies de juiste motorolie voor vrachtwagens

28 May, 25

 . 

Nieuwe motoroliespecificaties 2025: zo kiest u de juiste motorolie voor vrachtwagens

In 2025 staan fleet‑owners en werkplaatsen voor een dubbele uitdaging: strenger wordende emissienormen (Euro VII in aantocht) en een voortdurende druk om de brandstofkosten te verlagen. Fabrikanten hebben daarom nieuwe, ultra‑efficiënte motoren ontwikkeld die werken met nog dunnere oliën (0W‑20 of 5W‑30) en complexe nabehandelingssystemen. Om die motoren betrouwbaar te houden, zijn er nieuwe motoroliespecificaties verschenen. Wij leggen je stap voor stap uit wat die normen precies inhouden en hoe u ze slim toepast in uw vrachtwagenvloot.

Waarom veranderen de specificaties zo snel?

  1. Strengere emissiewetgeving
    Euro VI‑d is sinds 2022 verplicht; Euro VII wordt vanaf 2027 verwacht. Beide pakketten beperken fijnstof en NOx zo sterk dat motorfabrikanten enkel succes boeken met geavanceerde dieselpartikelfilters (DPF) en selectieve katalysatoren (SCR).

  2. Lagere CO₂‑doelen
    Europa eist tot 30 % minder CO₂‑uitstoot in 2030 tegenover 2019. Lager viskeuze motorolie (bijv. 0W‑20) vermindert de interne wrijving en levert 0,5–2 % brandstofbesparing.

  3. Langere onderhoudsintervallen
    Stilstand kost geld. Sommige OEM’s laten al 120 000 km of 18 maanden toe, op voorwaarde dat de olie uitzonderlijk goed bestand is tegen oxidatie, verdikking en schuimvorming.

  4. Compatibiliteit met bio‑diesel & HVO
    Het toenemende aandeel biobrandstoffen vergt oliën die extra bescherming bieden tegen corrosie en verdunning.

Overzicht van de nieuwste OEM‑specificaties (2024‑2025)

OEM‑normTypische viscositeitMotorplatformBelangrijkste voordelenAchterwaarts compatibel?
MB 228.71 (DTFR 15C140)SAE 0W‑20 (HTHS 2,6–2,9 cP)Daimler OM 471 & OM 473 (Euro VI‑Step E)Tot 2 % brandstofbesparing, extreem lage SAPS, maximale DPF‑bescherming❌ (niet gebruiken in oudere MB‑motoren)
Volvo VDS‑5SAE 5W‑30Volvo D11/D13 (“Step D”)0,5–1 % lager verbruik, langere uptime
MAN M 3977SAE 0W‑20 of 5W‑20MAN D26 Euro VI‑dCO₂‑reductie, lage as‑afzetting
Scania LDF‑5SAE 5W‑20Scania DC13 Euro VI‑dBrandstofbesparing & DPF‑bescherming
Renault RLD‑5SAE 5W‑30Renault DTi 13 Step DEfficiëntie‑olie, equivalent aan VDS‑5 / API FA‑4⚠ (alleen gedeeltelijk)

Wat moet u onthouden?

Alle vijf normen eisen lage SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur) om uitlaatnabehandeling te beschermen. En ze zijn niet universeel uitwisselbaar. Controleer altijd de exacte OEM‑goedkeuring op het etiket.

 

ACEA Heavy‑Duty sequences 2022: E8 en E11

Per 1 mei 2022 heeft ACEA de vertrouwde E6/E9‑klassen vervangen door E8 en E11.

  • ACEA E8 focust op superieure piston cleanliness en introduceert de zware Daimler OM 471‑test.

  • ACEA E11 vervangt E9 met strengere eisen voor oxidatiecontrole, aeratie en roetdispersie.
    Beide klassen ondersteunen viscositeiten van 0W‑20 tot 10W‑40, maar essentieel is dat de olie as‑arm blijft en hoge high temperature high shear (HTHS) stabiliteit toont.

Concreet voor Vlaamse transporteurs

  1. Laat u niet misleiden door alleen de viscositeit. Zowel een 5W‑30 VDS‑4.5 als een 5W‑30 VDS‑5 bestaan – maar de eerste is compatibel, de tweede niet.
  2. Combineer verlengde drain met olie‑analyse. Periodieke analyses bewijzen of de olie nog voldoende TBN (alkaliteit) heeft en of er geen verdunning door diesel optreedt.
  3. Reken de besparing uit. Bij een gemiddeld jaarverbruik van 60 000 liter diesel per trekker geeft 1 % efficiëntiewinst ± €1 100 per jaar bij €1,85/l.
  4. Plan een filtratie‑upgrade. Fijnere filters verlengen de levensduur van 0W‑20‑oliën en beschermen turbolagers.

Shell‑oplossingen voor de nieuwste normen

Onderstaand een overzicht van de meest relevante nieuwe OEM-specificaties en welke Rimula R7-olie daaraan voldoet:

OEM specificatieFabrikant / normVoldoend Shell Rimula R7 product
Volvo VDS-5Volvo Trucks (Euro VI step E/2021+)Rimula R7 AX 5W-30 (low-HTHS 2,9) 
Renault VI RLD-5Renault Trucks (Volvo Group)Rimula R7 AX 5W-30 (low-HTHS 2,9)
MB 228.61Mercedes-Benz Trucks (Daimler)Rimula R7 AX 5W-30 (low-HTHS 2,9)
MB 228.71Mercedes-Benz Trucks (Daimler)Rimula R7 Plus AD 0W-20 (ultra-low HTHS 2,6)
MAN M 3977MAN Truck (Euro VI-d)Rimula R7 Plus AM 5W-20 (ultra-low HTHS 2,6)
Scania LDF-5Scania (Traton, Euro VI-d)Rimula R7 Plus AM 5W-20 (ultra-low HTHS 2,6)
Iveco 18-1804 TLV LSIveco (CNH Industrial, Euro VI)Rimula R7 Plus AI 0W-20 (ultra-low HTHS 2,6)
Cummins CES 20087Cummins (US, API FA-4 category)Rimula R7 AX 5W-30 (low-HTHS 2,9)

Toelichting: Alle bovengenoemde Rimula R7-producten zijn vol-synthetische, low-SAPS motoroliën die voldoen aan de nieuwste OEM-eisen. De 5W-30 varianten (HTHS ~2,9 mPa·s) vallen in de nieuwe API FA-4 brandstofbesparingscategorie en zijn bedoeld voor de nieuwste generaties motoren. De 5W-20 en 0W-20 varianten (HTHS ~2,6 mPa·s) gaan nog een stap verder in brandstofefficiency en zijn stuk voor stuk via strenge OEM-tests gevalideerd voor specifieke merken. Deze oliën leveren aantoonbaar brandstof- en emissiereductie, ondersteunen langere onderhoudstermijnen en dragen bij aan optimale prestaties en levensduur van moderne heavy-duty motoren, geheel in lijn met de marktbehoeften waaraan fabrikanten en Shell nu tegemoetkomen.

Conclusie

De technologische evolutie richting Euro VII en ultradunne oliën maakt een doordachte smeerstrategie onmisbaar. Door de juiste OEM‑goedkeuring te combineren met Shells nieuwste Rimula‑reeks haalt u maximaal rendement uit elke liter diesel, minimaliseert u stilstand en beschermt u de uitlaatnabehandeling tegen vroegtijdige slijtage.

 

Heeft u graag even een persoonlijk gesprek of vragen over uw vloot?

Neem contact op met onze experts
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn