Euronormen voor vrachtwagens en transport

Als transportbedrijf is het belangrijk om steeds op de hoogte te zijn van de geldende Euronormen voor vrachtwagens. Daarom geven we in dit artikel een duidelijk overzicht van de huidige normen per type vrachtwagen en motor.

Waaruit bestaat de Euronorm?

Euronormen zijn in het leven geroepen om de schadelijke uitstoot van auto’s en vrachtwagens zoveel mogelijk te beperken. In 2009 lanceerde de Europese Commissie een nieuwe richtlijn (2009/33/EC), de 'Schone Voertuigen Richtlijn (Clean Vehicles Directive)' genoemd. Die vereist dat er vanaf december 2010 bij elke aankoop van wegvoertuigen voor openbare instellingen rekening gehouden wordt met de milieukenmerken, meer bepaald: 

  • Het energieverbruik

  • Emissie van CO2

  • Emissie van stikstofoxiden (NOx)
  • Emissie van fijn stof, uitgedrukt in particulate mass (PM) en particulate number (PN)
  • Emissie van niet- methaan koolwaterstoffen (NMKWS)

De huidige Euronormen voor vrachtwagens

De volgende Euronormen zijn van kracht tot in de LEZ (lage emissiezones).

Vrachtwagens op diesel

Euronorm

Vanaf 1 januari 2020

Vanaf 1 januari 2025

Euro 6/VI

Vrije toegang

Vrije toegang

Euro 5/V*

Vrije toegang

Toegang na betaling

Euronorm 4/IV

Toegang na betaling

Geen toegang

Euro 3/III

Geen toegang

Geen toegang

Euro 2/II

Geen toegang

Geen toegang

Euro 1/I

Geen toegang

Geen toegang

Ouder dan Euro 1

Geen toegang

Geen toegang

Vrachtwagens op benzine, aardgas en LPG

Euronorm

Vanaf 1 januari 2020

Vanaf 1 januari 2025

Euro 6/VI

Vrije toegang

Vrije toegang

Euro 5/V*

Vrije toegang

Vrije toegang

Euronorm 4/IV

Vrije toegang

Vrije toegang

Euro 3/III

Vrije toegang

Vrije toegang

Euro 2/II

Vrije toegang

Geen toegang

Euro 1/I

Geen toegang

Geen toegang

Ouder dan Euro 1

Geen toegang

Geen toegang

*Vrachtwagens boven de 3,5 ton krijgen soms de vermelding EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) gebruikt. Die vermelding is gelijk aan Euronorm 5/V. 

Vrije toegang

Vrije toegang wilt zeggen dat je automatisch de LEZ-zone binnen mag zonder registratie. Niet-Belgische voertuigen (buiten Nederlandse) moeten zich wel registreren om België binnen te mogen.

Toegang na betaling

Bij toegang na betaling is het mogelijk om een tijdelijke toelating te kopen. In sommige gevallen gaat het om een LEZ-dagpas: die kan je maar maximaal 8 keer per jaar aanschaffen. 

De invloed van smeermiddelen op de Euronorm

Waar weinig transporteurs zich bewust van zijn, is dat de foute motorolie ervoor kan zorgen dat een vrachtwagen praktisch gezien niet meer voldoet aan de Euronorm. Overgaan naar een nieuwe Euronorm vereist immers ook de juiste motorolie.

Met andere woorden: motorolie is essentieel om aan de Euronormen te kunnen blijven voldoen, aangezien ze de uitstoot van stikstofoxide, fijn stof, en niet-methaan-koolwaterstoffen van voertuigen drastisch kunnen verminderen. 

Zo biedt de Vlaamse Oliecentrale bijvoorbeeld Low SAPS-oliën aan die zowel geschikt zijn voor gebruik samen met roetfilters en katalysatoren, twee manieren om vrachtwagens aan de Euro 6-norm te laten voldoen. 

Lees meer over het belang van het juiste smeermiddel bij transport.

Kunnen we je ergens mee helpen?

Heb je een vraag voor ons? Of wil je meer weten over welke voordelen de diensten van de Vlaamse Oliecentrale hebben voor jouw transportfirma? Laat ons iets weten! 

Gelieve uw naam op te geven.